Bottenmålning och Polering

Bottenmålning och Polering

Bottenmålning

En båtbotten med påväxt ger både lägre fart och ökad bränsleförbrukning. Det finns olika sätt att hålla båtbotten ren, till exempel bottenmålning med påväxtförhindrande egenskaper, bottentvätt eller duk som förhindrar solljuset att komma åt botten och därmed förhindra bottentillväxt.


Det finns idag många olika bottenfärger att välja mellan med olika fäxtförhindrande egenskaper. Vi rekommenderar i alla lägen att man undviker antifoulingfärg som släpper från båtbotten under säsongen utan i stället väljer en hård färg som sitter kvar på båtbotten och inte fäller ut i hav och sjö, dessutom kladdar hårda färger mindre vi upptagning av båten och det räcker ofta med en avspolning med högtryck för att få botten ren. Bra för både miljö och plånbok. Om man inte vet vilken bottenfärg man har sedan tidigare måste man skrapa plastrent alternativt grunda med spärrfärg.


Om man måste grunda med epoxi/primer innan bottenfärg finns det nog lika många åsikter om som det finns båtmodeller idag. Kontentan är väl att det aldrig är fel med en epoxigrund men att det på en frisk botten med bra plastkvalitet inte är nödvändigt. Har båten haft böldpest tidigare rekommenderas epoxigrund. Om båten vinterförvaras i sjön vintertid är det bra med epoxigrund, tas båten upp varje säsong räcker det med några lager hård bottenfärg. Viktigt att slipa botten innan man lägger första lagret färg och innan epoxi är det viktigt att botten är helt ren från färg och noga tvättad. 


Vi arbetar framför allt med färger från Hempel och International.


Polering

Plasten oxiderar av solens UV-ljus och får en matt och sträv yta. Kalk från vatten, alger och smuts fäster lätt på en oxiderad yta. Man bör innan varje säsong polera bort den oxiderade ytan för att få en smutsavvisande och blank yta som håller båten fin långt in på säsongen. Lämpligast är att utföra poleringen på våren för att få så fräsch yta som möjligt inför sjösättningen. 


Dagens poleringsmedel innehåller ofta UV-skyddande ämen och ger en fin lyster vilket gör att man ofta inte behöver lägga på något ytterligare vaxlager men vill man ha extra glans och skydd kan man så klart lägga på ett extra skyddande vaxlager efter polering. 


Kraftigt oxiderad plast och smårepor kräver rubbing eller till och med sandpapprering med ett fint sandpapper. Viktigt att poängtera är att varje rubbing och sandpapprering på många års sikt sakta men säkert slipar ner båtens yttersta gelcoatlager.




Kontakta oss för offert på era önskemål.


E-post: info@ccmarinutveckling.se
Telefon: 0708-105210